Після того, як всі трубки прокладені, можна встановлювати бак.
На Е30 всього було три варіанта баків.
Перший - (16 11 1 176 250) самий рідкісний, ставився лише в перший рік випуску Е30 - до 83 року. В ЕТК вказаний його об'єм 58 літрів, але на фото він виглядає меншим, ніж до рестайлінговий бак на 55 літрів.
Другий - (16 11 1 177 983) до рестайлінговий бак на 55 літрів, ставився з 83 до 87 року. На дизельні машини такий бак ставився і після рестайлінгу.
Третій - (16 11 1 180 175) бак на 63 літри, ставився після рестайнінгу, з 87 року.
Фото з інету - два бака до рестайлінгу. Зліва 83-87 роки, справа до 83 року.
По фото видно, що в другому варіанті явно збільшили об'єм і додали з'єднувальну трубку між половинками бака.
В третьому варіанті ще збільшили об'єм, але замість з'єднувальної трубки використали "ежектор", завдяки якому паливо висмоктувалось з однієї половини баку в іншу.
В моєму випадку був встановлений другий варіант бака на 55 літрів. Отже, переходим до відповідного підрозділу ЕТК.
Топливный бак/система подачи топливаДеталь №7, 8, на схемі, - це датчик рівня палива, який ставиться замість насоса підкачки №10 з датчиком №11 у комплектаціях без насоса підкачки.
Деталі бака та заливної горловини.
Хомути нові оригінальні, гумові кільця датчика рівня палива та насоса підкачки нові, гумова прокладка пробки нова. Бак кріпиться в 5 точках, але в ЕТК не правильно вказана кількість болтів та гайок. Насправді потрібно 4 болти та 1 гайка. Болти й гайки, до речі, використовував нержавіючі. Патрубок горловини має різні діаметри на вході і виході, тому замінити його можна тільки на оригінальний. На щастя, мій зберігся в доброму стані. Насос підкачки почистив і пофарбував цинковою фарбою. Заливну горловину відпісочив, покрив антигравієм і пофарбував. Але вона мені не дуже подобалась. І ось чому.
Всього на Е30 було чотири варіанти заливних горловин. У мене був самий простий - просто труба. Гумова прокладка пробки була не дуже щільною, і на слаломі, з майже повним баком, бензин виливався назовні, на крило. Я чув, що був випадок, коли від цього під час барнауту машина загорілась - добре, що змогли швидко загасити. Тому на всяк випадок, я вирішив, замінити горловину на більш безпечну - з клапаном. Такі горловини ставились на машини, що працювали тільки на не етильованому бензині. Але обидві горловини чомусь мають однаковий номер по ЕТК (16 11 1 180 956). Потім я помітив в ЕТК дві цікаві деталі, одна з яких виявилась тим самим клапаном - №16 (16 11 1 180 157). По ЕТК вона підходить на всі Е30 - замовив.
Про другу деталь №18 (16 11 1 176 708) напишу трохи далі.
Ось такий пластиковий клапан.
Я чомусь вирішив, що він ставиться на стик верхньої широкої частини горловини і нижньої труби. Але як я не старався, клапан туди не ставав. Просто фізично не влазив. Тому я вирішив купити іншу горловину з клапаном. І от порівнявши їх, стало зрозуміло, що той клапан і не може просто так стати в звичайну горловину. Для нього в широку частину горловини, над трубкою вентиляціі, вварено спеціальне посадочне кільце.
Чому в ЕТК ці обидві горловини йдуть під одним номером, і вказано, що клапан до них обох підходить - не зрозуміло. Хоча зовні і по кріпленню вони дійсно однакові. Але новий клапан виявився зайвим
Ну й ще до слова про типи горловин - у мене є ще горловина для додаткового бака - вона з металевим клапаном.
Я раніше вже згадував про цей бак, і напишу коротко ще раз у відповідному підрозділі ЕТК.
І останній тип горловин - пластикова горловина, що поєднує в собі й розширювальний бачок системи вентиляції бака. Я точно не впевнений, але здається, що такі горловини ставились на турінги останніх років випуску.
Отже другу горловину я також привів у належний вигляд, так само, як і бак. Хоча, бак і так був у відмінному стані.
До речі, на фото чотири оцинковані кронштейни, що ставляться на місця кріплення баку, - вони чомусь взагалі не показані в ЕТК.
Всередині бак теж чистий і красивий.
Встановлюємо на гумові кільця насос підкачки, потім прикручуємо до нього датчик рівня палива, і шланги подачі та повернення палива, про які я писав у попередньому підрозділі. На шланг подачі палива одягаємо захисний шланг і кріпимо його стяжкою, фіксуємо шланг скотчем. Встановлюємо на отвори кріплення баку кронштейни.
Я зразу прикрутив до бака кронштейни захисного щитка - так зручніше.
Все готово до установки. Бак краще ставити вдвох. І до речі, на багато зручніше його ставити до установки задньої балки і підвіски. Але в моєму випадку так не вийшло, тому прийшлось трохи повозитись з ним. Починаємо з самого простого. Вставляємо у отвір на правому задньому лонжероні гумову проставку №18 (16 11 1 176 708), про яку я згадував на початку.
Раніше у мене її не було, а тепер горловина більш захищена від тертя об кузов.
Далі на горловину в місці кузовного кронштейна також ставиться захисна гумова муфта №17 (16 11 1 176 761)
Прикручуємо горловину болтом до кузовного кронштейна.
Тепер бак. Важливий момент - спочатку треба прокласти під днищем проводку до датчика рівня і насоса підкачки, бо після установки бака це буде зробити дуже проблемно. Також слідкувати, щоб не затиснути шланги вентиляції між баком і кузовом.
Я вже писав, що прийшлося знімати бачок насоса, бо він заважав. Задня балка й підвіска також трохи заважає, але ж ми легких шляхів не шукаємо!
Як показала практика декількох спроб, краще зразу трохи закрутити два задніх болта з великими шайбами, потім пазами вставити бак до цих болтів, і притиснути його назад.
Тоді закрутити передній центральний болт на тунелі кардану.
Потім закрутити передню праву гайку, і рівномірно затягувати ці всі чотири кріплення.
Тільки тоді бак стає на своє місце, після чого біля насоса закручуємо останній передній лівий болт (без кронштейна).
Прикручуємо шланги подачі та повернення палива до відповідних паливних трубок. Бак на місці.
З'єднуємо заливну горловину з баком патрубком на хомутах. Також не дуже зручно, але ж зроблено!
З'єднуємо товстий шланг та пластикову трубку вентиляції 6мм з відповідними штуцерами бака. Підключаємо роз'єми проводки до датчика рівня палива та насоса підкачки.
Вставляємо чотири кліпси, ставим прокладку.
Цю прокладку я також вирізав зі сплену, замість оригінальної з паролону. І закриваємо люк кришкою на саморізах.
Бак встановлено.
Наступний не великий підрозділ ЕТК.
Теплоизоляционный экранДеталь №2 не використовується. Судячи з усього, це деталь для бака до 83 року, про який я писав вище - на фото справа.
Деталь №13 вже не доступна до замовлення, але вона хоч і пробивається по ЕТК, але скоріш за все,, вона також застосовується разом з тим баком до 83 року.
Бо на мій бак її просто фізично нема куди ставити. Мій знайомий встиг її купити, але також так і не знайшов місця для її установки.
Отже, залишаються два пластикових щитка, що кріпляться до днища трьома пластиковими гайками кожен, та металевий щиток, що прикручується до бака двома кронштейнами. На схемі ЕТК також показані болти кріплення бака.
Ось ці всі деталі.
Прикручуємо лівий щиток, що закриває бак та насос, а також притискає паливні трубки.
Та правий щиток, що закриває бак.
Кронштейни металевого щитка, прикручуються до бака.
Потім до цих кронштейнів прикручуємо металевий щиток, що закриває з'єднувальну трубку половинок бака від випускної системи.
До цього щитка потім буде кріпитись термоекран випускної системи.
Все встановлено.
Залишився останній підрозділ ЕТК - перший
Дополнительный топливный бакЩе одна цікава й рідкісна опція в розділі паливної системи - S850 Додатковий бак.
Я вже писав про неї раніше, тому просто нагадаю. Ця опція була доступна на машинах з мотором М20 до рестайлінгу та на М3. Додатковий бак на 15 літрів встановлювався у багажнику за перегородкою заднього сидіння.
Мав свою подвійну горловину,
Свою проводку під додатковий датчик рівня палива та датчик на панелі приладів на дві шкали.
Вся обшивка багажника також інша.
У мене є майже все з цього, крім обшивок багажника, але встановлювати цей додатковий бак я не буду. Тому що це той рідкісний випадок, коли оригінальна заводська опція встановлюється не "болт-он", а з використанням зварювальних робіт та свердління кузова - кронштейни потрібно приварити до перегородки багажника по місцю і просвердлити великий отвір у днищі для додаткової заливної горловини. Робити це після фарбування кузова у мене бажання нема. До того ж, і обшивок у мене нема, а без них вигляд буде зовсім не естетичний. Тому буде встановлено тільки електрична частина - проводка, та датчик на панелі приладів. Але це буде пізніше. А там подивимося...може колись знайду обшивки, тоді і встановлю бак. А поки буде лежати як колекційний екземпляр
На цьому великий розділ ЕТК "Система подачі палива" закінчено.
Хоча буде це два записи по адсорберу та паливному фільтру, але то вже інший розділ.